Aardbijen


En opeens is het juni en is mei er vandoor (is ze hier wel geweest?) en zijn we uitgenodigd om confituuraarbeidjes "zoveel als je kunt dragen" te komen plukken. Ik onderschatte volledig de (verwerkings)tijd en het past helemaal niet in de planning, maar toch gaan we erop in.
Mor werk dat ge daar in steekt. Vooreerst rijdt men naar den boer, gewapend met alle teiltjes die te vinden zijn, en toogt men aan het plukwerk. "de ganse serre mag leeg gepukt worden" grapte den boer. Ik nam het nogal letterlijk op en keerde huiswaarts met een kleine 14 kilo versgeplukte bioaarbeitjes. 14 kilo. Al ooit zoveel beitjes vastgehad? gezien? geproefd?geplukt?
Maar dan begint het pas. 14 kilo aardbeien-kroontjes verwijderen (terwijl dolle honingbijen rond ons hoofd zoemen), waardoor we twee dagen lang met paarse vingers rondlopen. Suiker halen, want natuurlijk is men niet voorzien op 14 kilo beitjes. Nog eens naar de winkel hollen achter Pec, want dat vergeten we uiteraard de eerste keer mee te brengen. Potjes steriliseren, en daarvoor uw jarenlange opgespaarde pottenvoorraad erdoorjagen. (grote problemen dus als ik nu nog bramen, rode bessen en kweepeer gelei wens te maken). Ontdekken dat ge niet genoeg gas in de pulle hebt zitten om al die beien te verwerken, en dus genoodzaakt zijn om alles uiteindelijk in den vriezer te proppen.
Ik had eens een geweldig idee....Maar hej, geraak ik er ooit door dan is het hier een ganse winter Zomer op de boterham!!

Hoe verwerkt u de aarbeien? Ik heb hier al aardbeien met rode bes, aardbei met kamille, met rabarber, met citroenmelisse, met citroenverbena en met munt. Nog suggesties???
Trouwens, als jullie ook willen gaan plukken, ik heb hier een ganse lijst aan zelfplukadresjes bij fruitboeren. Geef een gil en ik stuur hem door.

4 opmerkingen:

willem zei

* pureren/ontsappen voor milkshake, ijs, cocktails, fruitpappen, yoghurt, ...

* Alle soorten alcoholische vergistingen _schijnen_ niet zo te werken: "het riekt geweldig goed, de hele straat riekt 3 weken naar snoepkes, maar eens het klaar is, smaakt het naar niets meer"

* aan de zwijnen geven ?

Voor het pottenprobleem: wij zijn fan geworden van de ouderwetse "weckpotten": confituur, appel/pere/rabarbermoes, spaghettisaus, tomaten, pompoensoep gaat allemaal daarin ipv de diepvries. (wat om een of andere reden (niet zuur genoeg ??) niet werkt zijn soepen met prei of courgette in)

tom zei

de lijst van zelfplukadressen interesseert me wel, zeker als het om bioboeren gaat.

tom.priem@priemenpartners.be

Nathalie zei

Ik zou ook graag de adressen van de (bio)boeren bekomen :)!
Nathalie
nlagae apestaart yahoo dot com

Fenna zei

milkshake voor op den trouw