Kweektnenkeer nen Kweepeer


Hun bladeren zijn nog ruwer als die van oude appelbomen. Ze groeien stug verder en bloeien in grote witte bloemen. Ze genieten van hun schizofreen gedrag; zijn ze nu een peer dan wel een appel? Maar een kweepeer is gewoon een kweepeer.



Een gekwetst hart, zo lijken ze mij, als ze staan ze te schitteren in de kruin. Welig bestoft, alsof ze daar al eeuwen hangen te bengelen, wachtend op een kweeperen-worm die hen wel eens lezen wil.
Maar geen worm die hen bezoekt. Gekwetste harten laten dikke pelzen groeien, ondoordringbaar, zodat de vurige kern niet verder afbrokkelt. Dan hou je wormen weg natuurlijk.
Met de elegantie van een walrus balanceer ik op een ladderke en pluk de gele, zware harten uit de boom. Leg ze zachtjes in een emmer, en waai daarbij zo weinig mogelijk wol van zijn vachtje. Met een vlijmscherpmes snij ik hem snel open, zo voelt hij bijna niks. Zijdegeel vlees kijkt me aan, met diep vanbinnen een steenharde kern. Hij geeft zich echt niet zomaar over, de Kweepeer.



Maar ik heb hem.
en ik steek hem in een pot hà; volgens dit lekkere receptje (vrijelijk geïnspireerd op een receptje uit "van het varken"):

- een stukje varken (wij namen een spieringgebraad van 1,200kg voor 4 man. Zeer ruim berekend, maar de ervaring leert ons dat dit voor "ons" vlees net genoeg is!)
- 5 mooie zure appels, gepeld en in stukjes
- 1 grote kweepeer, gepeld en in stukjes
- 5 dl (ik gebruikte uiteraard een ganse fles) Cider (liefst droge)
- kaneel, gember, chili ...(een beetje wat u denkt dat hierbij past)
- 2 grote adjunz
- een handvol gedroogde abrikozen
- grof zout en vers gestamte peper in de vijzel

Men wrijft het vlees stevig in met zout en peper
Een stevige kookpot op het vuur, beetje boter/olie/smout (zoalst u belieft) smelten. Vlees derin meppen en aan alle kanten mooi bruin bakken. Wat blussen met cider, kweepeer derbij, deksel erop, vuur laag en (minstens)een uurtje laten sudderen

Onderwijl ajuintjes fijnsnijden, en de abrikozen ook trouwens
af en toe wat cider overgioetren en vlees draaien, tmag niet fikken hé

Na dat dik uur, de appels en ajuin erbij steken, alsook uw kruiden en abrikozen. Overgieten met de rest van de cider en weer opt vuur. Tot alle appels moes zijn en het vlees klaar (varkens vlees moet 75°C hebben om goed te zijn). evwala

vlees altijd eventjes laten rusten alvorens het aan te snijden
en dan smullen maar!

1 opmerking:

Okke Amerongen zei

Mooi recept, dat klinkt heerlijk. Ben zelf ook druk met de kweepeer. Volgens mij hebben jullie een flinke oogst. Voor wat inspiratie kunnen jullie hier misschien nog wat vinden Kweepeer recepten. Jullie recept ga ik zeker ook een keer maken.